Eten en je gebit  

Beperk het aantal eetmomenten tot maximaal vijf: drie maaltijden en twee tussendoortjes. Kies het liefst voor harde niet gesuikerde knabbels. Streef naar een gevarieerde voeding, rijk aan groenten en fruit.

Snoept je kind graag? Geen probleem: snoepen mag altijd als dessertje direct na een maaltijd. Geef kinderen zeker geen snoep voor het slapengaan.

Gun je tanden rust, waarom is dit zo belangrijk?

Elke keer als je eet of drinkt wordt je gebit aangevallen. De zuren uit je eten tasten het glazuur aan, het wordt zachter en dus meer vatbaar voor gaatjes. Als je nadat je wat hebt gegeten, een uur niets meer eet of drinkt dan kan dit glazuur weer herstellen. Tandenpoetsen of een glas water drinken na het eten kan hierbij helpen, de zuren verdwijnen hierdoor uit je mond. Bij overmatig eten van zuren kan het glazuur helemaal verdwijnen, dat herstelt niet meer, weg is weg!
Als je je aan de 5 (of minder) eet en drink momenten houdt, heeft je gebit voldoende tijd om zich zo goed mogelijk te herstellen.

 

Tandvriendelijke tussendoortjes

  • Kaas
  • Yoghurt
  • Groenten: bv. wortel, komkommer, tomaten
  • ...

Kleur je dag …

Rode tomaten, frambozen, radijsjes , aardbeien, …
Oranje wortels, pompoenen, abrikozen, sinaasappelen,…
Gele paprika’s, bananen, citroenen, ananas, maïs, …
Witte yoghurt, melk, kaas, kip, platte kaas, …
Groene appels, sla, prei, spinazie, courgette, kiwi, …
Paarse druiven, bosbessen, pruimen, …
 

Inschrijven op onze nieuwsbrief