Drink water, gezonde tanden nu en later  

Water, fruitsap of frisdrank? Of Light?

We hebben elke dag ongeveer anderhalve liter vocht nodig. Frisdranken bevatten te veel suikers en zijn daarom niet gezond. Ook fruitsappen bevatten erg veel suikers, zelfs de pure ongezoete fruitsappen. De suikers zijn namelijk afkomstig van het fruit zelf.

Zowel frisdranken als fruitsappen zijn zoet en zuur, óók de fruitsappen zonder toegevoegde suiker. Te veel suiker is niet gezond en vormt een gevaar voor gaatjes. De aanwezige zuren kunnen rechtstreeks je glazuur aantasten en tanderosie veroorzaken.

Als je toch fruitsap of frisdrank wil drinken, drink dan een glas het best in één keer uit en nog het liefst in combinatie met een hoofdmaaltijd. Bij een maaltijd worden de zuren gemakkelijker geneutraliseerd en verdund omdat er een grotere speekselvloed aanwezig is.

Light dranken kunnen dan wel geen suikers bevatten, zij zijn net als alle andere frisdranken artificieel aangezuurd voor de frisse smaak en vormen dus een reëel gevaar voor tanderosie.

Water is de beste dorstlessen en de meest gezonde keuze! En kies eerder voor vers stuk fruit dan voor fruitsappen.

Smoothies en fruitsappen

Fruit zit boordevol vitaminen en mineralen, onmisbaar voor een gezond lichaam. Fruit kan zoet of zuur zijn, of beide. Op het eerste gezicht misschien niet de beste vriend van onze tanden, …maar zeker ook geen vijand als we ons aan een paar regels houden !
Moeder natuur heeft onze mond bewapend met speeksel om een aantal zuuraanvallen per dag aan te kunnen. Als wij fruit eten en kauwen dan maken we veel speeksel aan en zal deze speekselvloed de tand-schadelijke stoffen verdunnen, neutraliseren en wegspoelen.

Twee tot drie stukken vers fruit per dag is supergezond en prima voor onze tanden.
De hele dag door smoothies, vruchtenmousses en fruitsappen drinken is niet gezond en zal bovendien je gebit aantasten.

Melk

Melk of melkproducten, zoals kaas of yoghurt, zijn ook onmisbaar omdat ze heel wat belangrijke voedingsstoffen bevatten. Je hebt dagelijks een portie calcium nodig om je botten sterk te houden. Calcium is ook een belangrijke bouwsteen van je tanden.

Melk en melkproducten (of sojaproducten met calcium) zijn een must in je voeding. Ongezoet en zonder fruittoevoegingen zijn zij échte tandenvrienden.

Tanderosie

Tanderosie is het oplossen van tandglazuur door de rechtstreekse inwerking van zuren.  Die zuren zijn bijvoorbeeld afkomstig uit frisdranken, fruitsappen, zure snoepen, …Tandglazuur dat in onmiddellijk contact komt met zuren lost op en kan wegspoelen en… weg is weg!
Vruchtensappen zijn van nature uit zoet maar ook zuur.
Bij frisdranken, energie- en sportdranken ben je je zelden bewust van het zuurgehalte omdat dat gemaskeerd wordt door zoetstoffen en smaakstoffen. Het is net de combinatie zoet-zuur die het verfrissende, dorstlessende effect geeft.
Let wel : lightdranken bevatten dan wel geen suiker, maar ze zijn net als alle andere frisdranken zuur en kunnen dus tanderosie veroorzaken.
Het gaat niet alleen om de hoeveelheid zure producten die je eet of drinkt, maar ook om de manier waarop je dat doet: hoe vaker en hoe langer zure producten in je mond kunnen inwerken, hoe groter de kans op tanderosie.
Een glas fruitsap kan je bijvoorbeeld het best in één keer uitdrinken en nog het liefst in combinatie  met een hoofdmaaltijd.  Bij een maaltijd worden de zuren gemakkelijker geneutraliseerd en verdund omdat er een grotere speekselvloed is.
Let dus op met energie- en sportdranken, want die drink je vaak buiten de maaltijden en met kleine slokjes ….
Water is en blijft de beste dorstlesser!

Hoe kan ik het risico op tanderosie beperken ?

  • Beperk het aantal keren dat u eet of drinkt. Gebruik drie maaltijden per dag en daarnaast niet meer dan twee keer iets tussendoor. Nuttig maximaal een- of tweemaal per dag zuur fruit of frisdrank.
  • Drink melk en water in plaats van vruchtensappen of frisdrank.
  • Na het eten of drinken van iets zuurs wacht je minstens één uur vooraleer je je tanden poetst, zodanig dat het speeksel kan inwerken om de zuren te neutraliseren en om de tanden te helpen herstellen van de zuuraanval.
  • Fluoride maakt tandglazuur sterker en minder goed oplosbaar in zuur.  Poets daarom je tanden tweemaal per dag met fluoridetandpasta.

Klik hier voor een filmpje ivm tanderosie (Hoe gezond is fruitsap? VOLT op Eén)

 

Klik hier om enkele leuke waterweetjes te lezen

 

Inschrijven op onze nieuwsbrief